13.11.2012 20:24 Auto-put Niš – Priština: Miloševićeva ideja ujedinjuje Srbe i Albance


S-medija

Posle sastanka Dačića i Tačija u Briselu „pukla vest“ o mogućoj izgradnji auto-puta Niš – Priština. Ministar Mrkonjić za S media portal: „To je ideja Slobodana Miloševića!“ Srbi na Kosovu podeljenih mišljenja, a preduzetnici čekaju više informacija.

Auto-put-Nis-Pristina-Miloseviceva-ideja-ujedinjuje-Srbe-i-Albance

Iako se u prvi mah činilo da su se Ivica Dačić i Hašim Tači šalili oko izgradnje auto-puta Niš – Priština, ispostavilo se da su prilično ozbiljni u toj nameri. Da je reč o „šarenoj laži“ nije pomislila samo domaća javnost, već iKetrin Ešton, koja je prisustvovala njihovoj večeri u Briselu. Ipak, kad je shvatila da je „vrag odneo šalu“, uozbiljila se i rekla:

Vidim ja da ste se vas dvojica udružili protiv mene!

Ovaj „udruženi asfaltni poduhvat“ za sada postoji samo kao predmet razgovora Dačića i Tačija, ali su tu ideju ipak pozajmili iz nekih prošlih vremena. Tako za S media portal tvrdi ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić.

Ambasador SAD za S media: Kosovo je za nas nezavisno i treba da bude član UN!
Lunaček za S media: Priznanje Kosova je poželjno
Dačić: Kosovo kliza ka nezavisnosti, moramo da pregovaramo o statusu

Ideja o auto-putu datira iz vremena Miloševića

Još 1995. smo pravili kartu zaSlobodana Miloševića gde je ucrtan taj auto-put – kaže ministar Milutin Mrkonjić za S media portal.

– U plan razvoja saobraćaja na celom Balkanu uvršten je i taj projekat. Cilj je da se veže Koridor 4 u Rumuniji od Negotina preko Niša, pa sve do granice sa Albanijom. To je auto-put koji je potpuno realan, on predstavlja poprečnu vezu. Stručnjaci koji kažu da nije rentabilan, nisu u pravu!

Mrkonjić za S media portal ističe da bi ovaj projekat trebalo svakako završiti, bez obzira što se „našao na stolu“ i prilikom sastanka Dačića i Tačija:

Saobraćaj je kao krvotok, ne trpi granice. Saobraćaj ide tamo gde ide, a granice nemaju veze s tim i pametni političari će se tako i ponašati – poručuje Mrkonjić.

Srbi sa severa na gubitku zbog auto-puta

Ipak, postavlja se i pitanje kako će reagovati Srbi sa severa Kosova koje će ovaj put zaobići. Naime, i do sada je najveća količina robe išla preko prelaza Merdare, dok su Jarinje i Brnjak već duže vreme zapostavljeni.

U slučaju da u toku dijaloga četiri opštine sa severa Kosova dobiju finansijsku autonomiju od Prištine, jasno je da će upravo oni biti na najvećem gubitku. Loši i vijugavi putevi preko Kopaonika nikom ne odgovaraju, a auto-put koji bi išao preko Merdara dodatno bi preusmerio svu robu na taj prelaz.

Vasić: To je farsa!

Toga je svestan i predsednik Opštine Leposavić Dragiša Vasić, koji za S media portal kaže da bi im to ugrozilo finansijsku stabilnost:

Albanci sa juga prate situaciju
Iako su tri albanske opštine prilično udaljene od prelaza Merdare, političari iz tog kraja smatraju da bi im auto-put skratio vezu do Albanije.-Krajem novembra biće završena poslednja deonica auto-puta od Prizrena do Prištine – – kaže za S media portal Riza Haljimi, poslanik u Skupštini Srbije. – Vlada na Kosovu ima obezbeđena sredstva da završi deo do Podujeva i Merdara. Za sada nema konkretnih razgovora i dokumentacije za deo do Niša. To bi bilo od opšteg interesa, jer bi tad jug Srbije bio spojen sa Prizrenom i Peći, pa sve do Albanije, do mora. Tri opštine sa juga jesu udaljene od Merdara, putevi su loši, ali bi značilo kad bi putevi bili spojeni.

Taj auto-put nas ne dotiče. To je neka šala, to nešto što se uz dodatne pregovori nabaci kao farsa. Ja to tako vidim. Za mene to nije realno. Da, bili bismo finansijski ugroženi, ali ne mislim da će se to dogoditi.

Ipak, na potpitanje da li su lokalni Srbi razgovarali sa predstavnicima Beograda o tome, Vasić „spušta loptu“:

– Pre toga trebalo bi da dođe do dugih pregovora i ne verujem da će do tog projekta doći u bliskoj budućnosti. Neću ništa da prejudiciram, niti želim da prekrajam izjavu premijera. Ako je on to rekao, onda to ima smisla…

Nojkić: Ako EU da pare, sve je moguće

Sa druge strane, auto-putu bi se više obradovali Srbi južno od Ibra. Oni se ovih dana suočavaju sa velikim problemom, pošto im kosovska policija oduzima vozila koja nemaju kosovske tablice.

Na taj način hoće da prikriju druge probleme, i to one koji mogu da se reše za par dana – kaže za S media portal Ranđel Nojkić, predstavnik Srba iz centralnog dela Kosova.

Najveći deo robe ide preko Merdara, pa ne smatram da to predstavlja kaznu za Srbe na severu. To je dobro i za Srbiju, i za Kosovo, i za Albaniju. Put od Prištine ka Draču već je urađen. Ipak, ne mislim da će to uskoro biti realizovano. Ako EU ima interes, a čini se da ima, može se računati da ta projekat može da bude realan i da da rezultate.

Dobra vest za privrednike

I srpske firme koje posluju na Kosovu sa pažnjom prate situaciju oko najave izgradnje autoputa. Roba bi do rafova u Prištini stizala brže i sigurnije. Sa tim se slaže predstavnik „Simpa“ u Prištini Lazo Petruševski.

Roba iz Vranja ide preko Končulja, Merdare nam je daleko, ali iz razgovora sa kolegama iz srpskih firmi čija se roba ovde prodaje zaključio sam da svi iščekuju taj auto-put – kaže Petruševski u razgovoru za S media portal.

– On će sa kosovske strane biti zarvšen, tako da bi bilo dobro da počne da se radi i od Niša ka prelazu Merdare. Roba bi stizala ’čas posla’, sigurno bi i količine bile veće, što bi bilo dobro za srpsku privredu i prozvode.

Dušan Mlađenović

Foto: http://www.kosovomotorway.com

Postavi komentar